Förlossningsberättelse!

Japp ska göra ett försök att få ihop nått bra här :)

Kan börja med att berätta om Fredagen den 2:e Juli! Då vi var på hemligt uppdrag om ni minns att jag skrev ett inlägg om det? I alla fall så de hemliga uppdraget bestod av ett besök till bb för en bedömning om en ev igångsättning. Trodde jag skulle behöva förklara mej en massa saker osv om varför jag vill bli igångsatt. Men ack vad jag bedrog mej ;) Först fick jag ligga med Ctg o allt såg bra ut, sen fick jag träffa en läkare som kolla mej i muffen.. Var då öppen 3 cm, gjorde även ul o hade gått om fotervatten! Men eftersom jag var snittad tyckte han inte att jag skulle gå så mkt längre eftersom jag då var på 40+5, så fick en tid tillbaka för igångsättning måndag den 5/7 om det inte skulle hända nått under helgen!! Jag behövde inte säga ett ord om varför jag ville bli igångsatt så man kan väll säga att mitt ärr rädda mej.. Barnmorskan sa att jag skulle åka hem & hålla igång så skulle det nog sätta igång av sej självt, men neggo som var så kändes de jävligt långt borta att de skulle sätta igång så istället var jag inställd på en igångsättning på måndagen!

Åkte därifrån, handla lite på vägen hem & sen hämtade jag Liam på dagis! Berätta för personalen att jag skulle lämna liam tidigare på måndan & att de blir nån annan som hämtar honom!
Annars under dagen gjorde jag inte så mkt fram tills timmy sluta jobbet. Då kom han & hämta oss så vi åkte ner till fam boberg för vi skulle käka middag, jag & sara tog även en tur på stan oså!!
Hade en väldigt trevlig kväll men inga känningar dock!!

Gick o la mej som vanligt dock lite senare, runt halv två känner jag att de börjar göra lite ont i ryggslutet men bryr mej inte så mkt tills de kommer igen & igen, så förstod att de var igång nu! hade ganska långt mellan värkarna ca 7-15 min så att stressa iväg till BB var ju inte att tänka på.. Gick på toaletten & där möttes jag av slempropp som gått & jag vart överlycklig.. haha har alltid viljat sett  slemproppen så nöjd vart jag :) Smsa sara om hur de låg till så vi smsa ett tag lr ja i stort sett hela natten.. Stackars henne, fick inte sova nått!! :P
Gick upp o slog på datan för att kl värkarna, vissa gånger kom dom tätare o vissa var mer långdragna.. Så jag gick in o duscha, sen knappa jag lite mer på datorn, smsa med sara, ringde förlossningen men jag skulle avvakta & de gjorde jag.. Väckte timmy runt 4 så han fick åka ner & tanka så de skulle vara fixat.. packa ordning grejer som liam skulle ha med sej till Sara med familj eftersom han skulle få vara hos dom när vi skulle åka in till BB..

Klockan gick, runt 06:00 ringde jag pappa & berätta & sen åkte vi till Fam boberg o lämna av Liam.. Sen for vi in till BB!  Och härifrån kommer jag skriva från min Journal,

06:34 Inlägges på förl.avd. 23 årig 3-gravida 1 para

Orsak: Inkommer pga  värkar i grav vecka 40+6 (Bup enl UL 100626)

Cx utplånad, modermunnen öppen 4 cm

07:10 Ctg kurva körd som är reaktiv, visar sammandragningar med 7 min intervall
Bltr 130/90


11:15 MM öppen 5 cm

11:20 Får Akupunktur som inte hjälpte ett skit..

12:45 Badar Åhhh så skönt de var :)

13:25 upp ur badet & börjar fundera på EDA..

14:10 Sedvanliga förberedelser inför EDA görs.

14:30 Får ny barnmorska vid namn Viveka som var helt gudomligt bra

14:45 mår illa & spyr ner hela sängen, får nya lakan & skjorta!

15:00 Edan sätts in, 5ml/h

15:15 Edan börjar värka, UNDERBART!

16:10 MM öppen 8 cm, ffd huv ovan spinae, stor palpapel hinnblåsa

Amniotomi: Gör amniotomi för att underlätta barnets nerträngning. Fint klart fostervatten rinner.
Angelica ligger kvar i sängen & vilar en tag till

17:00 Angelica kommer upp & går till toaletten, kan kissa lite. Sätter sej sen på pilatesbollen

17:30 Upplever att det börjar trycka bakåt, öppen 10  cm

18:30 Värkarna korta men täta, stänger av Edan

Går upp och går med gåbordet en stund

18:45 Lägger sej igen, värkarna korta & ineffektiva
Pratar med paret om att hjälpa förlossningen framåt med syntocinindropp

19:00 Syntocinon 8,3mikrog/500 ml 10ml/h kopplas

19:25 Kräks

19:30 Börjar ha behov att krysta
A är mycket starkt & duktig  (fattar inte varför hon skrev så för alla är ju lika duktiga vare sej de tar 20 min lr 40 timmar, men visst duktig var jag ju haha )

19:50 Barnet börjar skymta i vulva, håller med varm handduk i perineum och smörjer med xylocaingel

20:14 Kön pojke i framstupa kronbjudning står med huvudet framfött i väntan på värk, höjer synt droppet till 100ml/h. rentorkas och cutanstimuleras, skriker..
Apgar 9-10-10

Förlossningen avsludes: ej instrumentallt
Ansvarig vid förlossning Viveka Borgström

20:20 Får enligt PM inj syntocinon 8,3ug ml iv ???

20:28 Utkrystas placenta och hela hinnor ua

Bristning/Klipp Labia bilat och en mindre bristning i vagina. Dr Raicu suturerar

22:00 Blt 120/80 Total blödning 400ml (300+100)

Ja så såg de la ut, tog tid gjorde det men världens vackraste kille kom ut

Noel Sundström 4730 gram, 52 lång & ett hattmått på 37 cm <3<3

Finge jag skulle jag göra om det flera gånger om..










Kommentarer
Postat av: Marie-Från en prematurmammas hjärta-

underbart! Hoppas så att jag kan föda vaginalt nästa gång! Måste vara en obeskrivbar upplevelse!

Postat av: Lena

Hade också Viveka när jag födde min Noel.. Hon är helt underbar!! riktigt riktigt bra..

2010-08-26 @ 19:49:39
URL: http://lenaorn.blogg.se/
Postat av: carina

Intressant läsning.. Duktiga du :)

Kram

2010-09-07 @ 07:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0